Toen ik eenmaal had besloten dat ik voor mezelf ging beginnen, schoot ik lichtelijk in de stress. Niet omdat ik er geen zin in had, maar ik moest gaan nadenken over mijn onderneming, mijn merk en hoe ik dit in de markt ga zetten. Wat maakt mij nu zo uniek? Oftewel, wat zijn mijn unique selling points? Wat is mijn personal brand eigenlijk? Allemaal vragen waar je over moet gaan nadenken zodra je besluit je eigen bedrijf te gaan starten. Allemaal vragen die neerkomen op jouw als persoon, jouw eigen personal brand.
Wat is personal branding?
Personal branding is het neerzetten van een merk en het creëren van je eigen markt en je eigen mogelijkheden. Jezelf presenteren als een merk, waarbij je positieve beelden en associaties oproept. Je gebruikt daar simpelweg je eigen persoonlijkheid, kennis en ervaringen voor. Dit onderscheidt jou van anderen. Je laat de buitenwereld zien wie jij bent en waar jij voor staat.
Maar wat is een personal brand eigenlijk en hoe creëer je die? Eigenlijk ben je daarin je privéleven ook al onbewust mee bezig. Dit had ik later pas door, maar moet je nagaan: wie bel jij altijd als je even niet zo lekker in je vel zit? Wie bel jij als je cv-ketel het begeeft? Juist! Die ene vriend/vriendin die goed kan luisteren of juist die ene monteur die goed staat aangeschreven. Allemaal vormen van personal branding.
Hoe vind je jouw personal brand?
De grote hamvraag is dan ook: hoe kom je achter je eigen Personal Brand? Dit begint met zelfkennis en het doen van zelfonderzoek. Je moet duidelijk voor ogen hebben wat je zakelijk en privé wilt bereiken en wat je levensdoel is. Je moet weten wat je kunt en wat je leuk vindt. Waar loop jij nou helemaal warm voor? Of waar heb jij nou een bloedhekel aan?
Oké, de theorie is dus makkelijk: je moet genoeg zelfkennis hebben en zelf onderzoek doen. Maar hoe kun je dit het beste doen? Er zijn meerdere manieren om achter jouw personal brand te komen. Je zou bijvoorbeeld een mindmap kunnen gebruiken.
Een mindmap helpt je om een duidelijk overzicht te krijgen van een bepaald onderwerp; jezelf in dit geval. Door jezelf in een aantal kernwoorden uit te denken, eventueel aangevuld met afbeeldingen (zeker niet met lappen tekst) komt je creativiteit op gang. Dat is iets wat je wil bereiken met mindmappen; creatief omgaan met een onderwerp en alle gedachten en associaties die je erbij hebt in beeld brengen. Je legt creatieve verbanden tussen verschillende onderdelen en komt tot nieuwe inzichten en/of oplossingen.
Het ABC’tje van personal branding
Een andere manier wat je kan helpen is het ABC’tje van personal branding! Dit is mijn favoriet en heeft mij geholpen met het vormgeven waar ik voor sta. Het ABC’tje van personal branding staat voor 1. Authenticiteit/apart, 2. Betrouwbaarheid en 3. Consistentie.
Authenticiteit
Wat maakt jou uniek en apart van anderen? Blijf altijd dicht bij jezelf. Je anders voordoen dan je bent, hou je misschien een tijdje vol, maar nooit lang. Vind dus je eigen kracht, hetgeen wat jouw uniek maakt en draag dit uit. Mocht je er niet alleen uitkomen kun je altijd je partner, vrienden, familie, kennissen om hulp vragen. Zij kennen je soms beter dan jezelf en geven je inzichten waar je wellicht zelf niet achter kwam.
Betrouwbaarheid
Creëer daarnaast een beeld dat betrouwbaarheid uitstraalt en het belangrijkste! Handel daar ook naar. Zodra er enige inconsistentie in jouw verhaal of uitingen zit, zal je geloofwaardigheid naar beneden gaan. En zodra dit gebeurt zal ook het vertrouwen afnemen.
Consistent
En tot slot! Wees consistent. Alles wat je doet, zegt, moet overeenkomen met de kern van jouw personal brand. Ben jij een ervaren schilder, ga jezelf dan niet promoten dat je ook loodgieterswerk doet. Wees consistent, blijf bij jouw merk en breid die uit! Zo gaan mensen je herkennen en zullen ze sneller geneigd zijn om bij je terug te komen. Jij staat dan bekend als die ene expert in dat vakgebied.
Jouw personal brand staat, en nu?
Als je dus je eigen personal brand weet, weet wat jou uniek maakt. Kan je het toepassen in je dagelijks leven. Als je je eigen onderneming start, je een cv moet schrijven of een sollicitatiegesprek moet voeren. Dit is de basis en op deze basis kan jij verder. En uit ervaring kan ik je vertellen… het is best leuk om te reflecteren en kritisch te kijken naar je eigen kunnen. De start is het moeilijkst. Geef het de tijd. Rome is ook niet in één dag gebouwd, dus jouw personal brand ook niet. Het wordt vanzelf makkelijker. Het is een kwestie van doen en durven! Succes!