Q4 is begonnen. Het kwartaal wat bij veel organisaties in het teken staat van een jaar afsluiten, plannen schrijven en budgetten vaststellen. Hoe gaat 2024 eruitzien? Wat staat ons te wachten, welke doelen gaan we ons stellen en hoe willen we komend jaar voor groei zorgen. Wat je ook bij steeds meer bedrijven terug ziet komen is het schrijven van een strategisch recruitmentplan. Een plan wat onderdeel is van het grotere plaatje. En in mijn ogen een cruciaal plan!
Wil jij nu ook starten met het schrijven van een strategisch recruitmentplan als onderdeel van jouw totale strategie? Weet je alleen niet zo goed waar je moet beginnen? Lees dan gauw verder…
Wat is een recruitmentplan?
Een recruitmentplan is een dynamisch en flexibel document, een stappenplan voor een organisatie om nieuwe mensen te vinden die willen werken in dat bedrijf. Het is net als een schatkaart, maar dan voor het vinden van de juiste medewerkers. In het plan staat precies hoe je dat gaat doen: waar je moet zoeken, wat je moet zeggen om ze te overtuigen en hoe je ervoor zorgt dat je de beste keuzes maakt!
De fases in het schrijven van een recruitmentplan
Een goed strategisch recruitmentplan kan je opknippen in drie verschillende stappen. Het begint met het in kaart brengen van je huidige recruitment situatie. Hier breng je jouw hele recruitment situatie in kaart. Denk hierbij aan jouw recruitment processen, recruitment capaciteit, budget, doorstroom, ziekteverzuim, uitstroom. Op deze manier krijg je een goed beeld van waar je momenteel staat. Waar zitten op dit moment jouw knelpunten of wat gaat er op dit moment juist heel goed?
Zodra je dit helder hebt, begin je aan stap 2. Doordat je weet waar je momenteel staat kan je ook gemakkelijker in kaart brengen wat jouw gewenste recruitment situatie is. Welke aspecten behoud je van je huidige situatie en welke knelpunten wil je komend jaar gaan professionaliseren / verbeteren?
Tot slot heb je fase 3. Namelijk je capaciteitsvraagstuk. Je gaat inventariseren wat er verwacht wordt dat je komend jaar moet gaan werven. Je gaat hier de geworven functies in kaart brengen, daarbij houd je rekening met de verwachte doorstroom, uitstroom en ziekteverzuim.
Het is belangrijk dat je goed weet wie je moet werven en hoe je ze kan plotten binnen jouw organisatie. Hebben ze veel impact op de organisatiestrategie of juist weinig? Is het een erg schaars profiel in de markt of is het profiel makkelijk te werven? Deze vragen zijn belangrijk voor de verdere invulling van jouw wervingsaanpak.
Een strategisch recruitmentplan
Zodra je alle bovengenoemde fases doorgelopen bent is het tijd om jouw recruitmentplan te schrijven. Ga geen uitgebreid wollig plan schrijven, maar houd het kort en bondig. Zodat het plan realistisch blijft en eenvoudig toe te passen is. In een plan komen enkele onderwerpen aan bod: doelstellingen, wervingsstrategie, wervingsaanpak, meetbaarheid en het budget.
Om invulling te geven aan deze onderwerpen is het handig om onderstaande vragen te beantwoorden
- Wat zijn onze doelstellingen komend jaar, kwantitatief en kwalitatief en hoe kan ik deze SMART formuleren?
- Welke kandidaten willen we aantrekken en hoe kunnen we deze het beste aantrekken? Welke USP’s gaan we inzetten?
- Hoe gaan we de ideale kandidaat bereiken? Welke middelen zetten we in? Hoe trekken we ze over de streep om te solliciteren?
- Welke sourcing mix wil ik inzetten (referral, interne doorstroom, bureaus, sourcen, social media, post & pray, etc.)?
- Welke KPI’s wil ik komend jaar behalen? Denk bijvoorbeeld aan doorlooptijden, sollicitatie tevredenheidsonderzoek (STO), kandidaat tevredenheidsonderzoeken, etc.
- Hoe hoog is ons budget en hoe kunnen we het budget inzetten om ons wervingsplan te realiseren?
Zodra je de bovenstaande stappen hebt doorlopen en vragen hebt beantwoord kun jij jouw strategisch recruitmentplan schrijven. Zoals ik al eerder schreef: een recruitmentplan is een dynamisch en flexibel document. Gebruik het ook zo! Evalueer regelmatig of jouw plan nog haalbaar is en schaaf bij indien nodig.
Ben je momenteel bezig met het uitschrijven van jouw plannen, maar kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? Neem dan gerust contact met mij op en ik help je graag verder!