De arbeidsmarkt zit op slot. Je moet als organisatie dingen anders doen. Je doelgroep nóg beter leren begrijpen dan je al deed. Je content nóg beter afstemmen op wat jouw doelgroep interessant vind. Jouw doelgroep is namelijk het belangrijkst. En die moet jij, als recruiter, onwijs goed leren kennen. En juist deze stap wordt vaak overgeslagen.
Want wees eens eerlijk? Hoe vaak krijg jij als recruiter een mailtje met daarin de kant-en-klare vacature? Je zet hem online en opent gauw LinkedIn Recruiter; op zoek naar de juiste kandidaat!
Maar hoe weet je nou wat de juiste kandidaat is? Hoe weet je of de vacature aansluit bij de drijfveren van jouw doelgroep? Zonder dat jij in gesprek gaat met jouw hiring manager / business blijf jij hollen als een kip zonder kop. Zonde.
Achterhaal daarom eerst de precieze vraag van jouw doelgroep. Ontdek wie jouw doelgroep is en wat hen drijft. Dat maakt jouw leven als recruiter een stuk makkelijker. In deze blog leg ik je uit hoe je dat doet.
Wat is een persona?
Een persona is een gedetailleerde omschrijving van jouw doelgroep. Iedere doelgroep is anders, wil andere dingen en heeft verschillende behoeftes. Als je weet welke dat zijn, kun je je communicatie daar veel beter op afstemmen. En je wervingsstrategie daarop inrichten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het creëren van doelgerichte content en wervingscampagnes.
“Our job is to use the persona insights to assist the audience in making a more informed decision whether to apply or not.”
Bouwstenen van een persona
Om een goede persona te maken heb je verschillende bouwstenen. Deze bouwstenen zorgen ervoor dat jij een compleet mogelijke persona maakt. Denk hierbij aan:
- Belangrijkste motivatoren / drijfveren
- Persoonlijkheid / karakter
- Gedrag & waarden
- Doelen
- Online & offline gewoontes
- Voorkeuren en interesses
- Frustraties en pijnpunten
- Vaardigheden
- Quotes, citaten en verhalen
Drijfveren persona
Voor iedereen is het verschillend waarom ze van baan switchen of juist bij hun huidige werkgever blijven. Wat is voor jou belangrijk: Arbeidsvoorwaarden? Ontwikkelingsmogelijkheden? Of juist je collega’s? Uit onderzoek is gebleken dat er drie drijfveren zijn die belangrijk zijn in deze keuze, namelijk purpose, impact en erbij horen. Neem deze drijfveren dus mee in je onderzoek naar jouw doelgroep!
Purpose | Missie & visie, ontwikkelingsmogelijkheden, coaching, innovatie, maatschappelijk verantwoord ondernemen |
Impact | Arbeidsvoorwaarden, erkenning, technologie, carrière mogelijkheden, management en structuur |
Erbij horen | Cultuur en waarden, inclusie en diversiteit, het team, collega’s, merkbeleving en reputatie. |
De persona research mix
Oké, nu weten we wat een persona is en wat je in een persona moet opnemen. Dus kunnen we aan de slag! Er zijn veel verschillende methodes om informatie op tafel te krijgen die jij nodig hebt voor een persona. Mijn top 5 is:
- Een workshop
- 1 op 1 interviews met de business
- Focusgroepen
- Extern marktonderzoek
- Intern marktonderzoek d.m.v. een enquête
Je hoeft niet alle methodes uit te voeren om een goed persona te creëren. Ik probeer altijd minimaal 3 van de 5 methodes te gebruiken. Mijn voorkeur gaat uit naar een workshop in combinatie met een extern marktonderzoek en 1 op 1 interviews. Hierdoor kan ik de interne meningen vergelijken en ontdekken wat er speelt in de markt.
Ga aan de slag en maak je eigen persona!
Dus als jij voortaan een vacature doorgestuurd krijgt van de hiring manager met de vraag wil je een .Net developer werven? Is je antwoord waarschijnlijk: JA! En daarna start jij met het maken van een persona! Zodat je weet wat jouw doelgroep belangrijk vindt en wat hen drijft. En de juiste kandidaat in no-time vindt.